Engagement door 3D web design

By Bram van Dijk

Er zijn veel nieuwe technologieën en trends binnen de design wereld, waaronder 3D design. 3D design is een nieuwe trend, waarbij 3D elementen geïntegreerd worden in websites. Maar wat is de meerwaarde en hoe is het toepasbaar op het web voor de technologie regio Brainport Eindhoven? 


In dit project is aan de hand van een videoverslag de zoektocht naar deze vragen vastgelegd.

2020 | Graduation Work

"As our digital interfaces start to overlay the world and our realities mix, digital design is finally living in three-dimensions"

Gleb Kuznetsov

Sinds de release van Apple’s iOS 7 is flatdesign niet meer weg te denken in het gebruik van Graphical User Interfaces. Flatdesign is de standaard geworden. 3D Design kan gezien worden als tegenbeweging van flatdesign. 

Onze fysieke wereld heeft ook 3 dimensies en waarom designen we dan nog niet in 3D? De techniek is er!

Wat is interactieve 3D design nou precies? De term 3D zelf is heel simpel. Je hebt 3 dimensies de X , Y en Z, maar zodra je wilt gaan omschrijven hoe die trend heet op het web wordt het al een stuk lastiger. Met expert interviews is bepaald dat mijn kadering van de term 3D design een realtime 3D toepassing is, waarbij je dankzij engagement en interactie een immersive experience ervaart.

Aan de hand van AB tests en best/good/bad practices met meer dan 30 young creatives is geconcludeerd dat 3D op meerdere punten een meerwaarde kan hebben tegenover 2D design, op gebied van engagement en emotie. Belangrijk is dat er gebruik wordt gemaakt van goede usability en juiste kleurgebruik. Surprising, Fun, Satisfying, en Helpful zijn de positieve emoties die ervaren worden. Hier zit de toegevoegde waarden van interactieve 3D Design. 

Al deze opgedane kennis is toegepast voor een bestaande klant: technologie regio Brainport Eindhoven. Er is ingespeeld op de vraag: hoe kunnen we innovatie en samenwerking binnen de regio op de meest menselijke manier weergeven? Het doel is om het Brainport verhaal echt voelbaar te maken voor PR en Branding doormiddel van Engagement en emotie. Aan de hand van lego prototyping zijn de interacties en het verhaal getest. Vanuit hier is mijn prototype ontstaan. Mijn prototype neemt je mee met de 4 belangrijkste pijlers van Brainport: Think, Make, Matter and Join. Bij al deze pijlers staat samenwerking centraal. De gebruiker wordt door de interacties en storytelling meegezogen in de groeicyclus en denkwijze van Brainport.

Met mijn project heb ik laten zien dat 3D design, storytelling op het web naar the next level kan brengen.  



scene-1-1
scene-2-1
lego-prototyping0
scene-3-1
FFFFFF-1
CMD_Logo_Zwart-1

We believe the wicked problems of today can't be solved by traditional design methods. That's why our practice is interdisciplinary, multisensorial and more than human-centered.

Visit

Lovensdijkstraat 61

4818 AJ Breda, NL

Google Maps

Contact

+31 06 848 109 92 (whatsapp)

info.cmd.breda@avans.nl

© 2020 Communication and Multimedia Design Breda