De rechte man, op de rechte plaats?

Door Pim Allonsius

De rechte man, op de rechte plaats. Is dit waar de man in de huidige samenleving staat of is de huidige vorm van mannelijkheid verouderd en toe aan vernieuwing?


Mannelijkheid is een sociaal construct dat veranderlijk is door plaats en tijd. De eigenschappen van zo’n construct ontstaan door de behoeftes van de samenleving in die bepaalde tijd. Waar de man vòòr de Jaren 60 geen baat had bij het praten over zijn gevoel en wat hem dwars zat, zie je dat de huidige man hier meer ruimte voor heeft. 


‘De rechte man, op de rechte plaats?’ laat de bezoeker nadenken over de waarden van en tekortkomingen binnen het huidige construct.

Void | 2020 | Graduation Work

Voor de Jaren 60 was de man de kostwinner, hij werkte hard om het geld te verdienen voor het gezin. Daarnaast zorgde de vrouw voor het gezin, voedde de kinderen op, zorgde voor het eten. Deze klassieke rolverdeling zorgde er voor dat de man vroeg aangeleerd werd niet bezig te zijn met wat hem dwars zat, zijn gevoel. Er stond immers geen premie op. De focus lag op het werk, het geld verdienen. 

De vrouwenemancipatie in de Jaren 60 zorgde er voor dat de vrouw meer inspraak kreeg, zo ging de vrouw onder andere óók het geld verdienen. Deze omslag kwam ook ten goede van de man. Er kwam ruimte voor de man om voor het gezin te zorgen en hij was niet meer de enige kostwinner. Er kwam dus ruimte voor de man om bezig te zijn met zijn gevoel. 

Maar terwijl deze omslag plotseling en snel tot stand kwam, heeft het tijd nodig voordat deze verandering in het gedrag word doorgevoerd. Generatie op generatie wordt het onder mannen niet bezig zijn met gevoel en emotie doorgegeven. In de huidige samenleving is nog te zien dat de man niet snel over zijn gevoel praat, maar eerder afleiding zoekt. Barbecuen of naar de kroeg gaan met vrienden, sporten, klussen. 

Het praten over wat er speelt in je leven en hoe je je voelt zorgt er voor dat je grip krijgt op je gevoelsleven. Daartegenover is te zien dat het wegdrukken van gevoelens ernstige gevolgen kan hebben voor je gezondheid. In de ergste gevallen kan dit zelfs lijden tot depressie en suïcide. Zo is bij beide van deze gevolgen te zien dat er bijna dubbel zoveel mannen aan lijden ten opzichte van vrouwen. 


In de installatie wordt aan de hand van twee scene’s het contrast laten zien tussen het construct mannelijkheid vóór de Jaren 60 en in de huidige tijd. De Hal laat een uitsnede zien van een hal uit de jaren 60. De man uit dit huis wordt na zijn werk opgebeld door zijn werkgever, waarin te horen is dat de man zijn gevoel opzij moet zetten en moet focussen op zijn werk. Daar tegenover staat De Bar, een snede uit een bar in een kroeg in de huidige tijd. Hier is een telefoon te zien van een man die door zijn vrienden overgehaald is om mee te gaan zuipen. Dit terwijl de man eigenlijk niet lekker in zijn vel zit. Heeft het wegdrukken van gevoelens hier ook een logisch doel?

DeHal_en_DeBar-1
Naamloos-2-1
DeHal_en_DeBar_Interacti-3
Collage_DeBar-1
Collage_DeHal-1
CMD_Logo_Zwart-1

We believe the wicked problems of today can't be solved by traditional design methods. That's why our practice is interdisciplinary, multisensorial and more than human-centered.

Visit

Lovensdijkstraat 61

4818 AJ Breda, NL

Google Maps

Contact

+31 06 848 109 92 (whatsapp)

info.cmd.breda@avans.nl

© 2020 Communication and Multimedia Design Breda