bgimage

Zero76

Afstudeerproject
De autobranche is ontzettend traditioneel. Grote showrooms prijken als imposante paleizen langs de snelwegen, alwaar de verkopers staan de wachten op haar klant. Ieder autobedrijf lijkt op de ander, de grote merken apen elkaar na en iedereen roept hetzelfde. Waaruit blijkt dan je onderscheidend vermogen? De oplossing grenst aan de beleving: Zero76.

Ontwerper
Bart Pellis.
Vervloekt met een enorme fascinatie om zo diep mogelijk in iemands hoofd te kunnen kruipen. 

Stage
Tigchelaar Groep
Breda
www.tigchelaar.nl

Minor
Marketingcommunicatie
Avans Hogeschool, 's-Hertogenbosch

Afstudeerverslag
"Onderscheiding in de autobranche." 

Een verslag over de vertaling van de eerste indruk van de klant naar een vernieuwde gedachtegang. Waarom lijken alle autobedrijven zo op elkaar? Waarom hebben de bijpassende doelgroepen zo'n generaliserend beeld over autobedrijven? Hoe kun je je onderscheiden?

autobranche autobedrijf tigchelaar bart zero76 onderscheiding

Zero76
Unique by tigchelaar.

Weet u wat het verschil is tussen Volkswagen's BlueMotion en  Mercedes' Blue Efficiency? Of weet u wat verschil is tussen Opel's EcoFlex en Ford's EcoBoost? Precies! Alle communicatie-uitingen in de autobranche lijken steeds meer op elkaar. De consument ziet door de bomen het bos niet meer. Daarom is er in dit project een onderzoek gestart naar hoe je je wél als autodealer kunt onderscheiden in deze grijze massa. 

Met dank aan de Tigchelaar Groep ontstond de mogelijkheid inzichten te creëren die samen een vernieuwende gedachtegang vormden. Deze gedachtegang is aan de Tigchelaar Groep gebriefd met de opdracht daar een concreet vervolg aan te geven. Zo werd Zero76 bedacht, een product dat zou testen of de gedachtegang werkelijk onderscheidend zou zijn. 

Zero76 is een automobiel uit het A- of B-segment die wordt gekenmerkt met meer look & feel dan andere automodellen. De communicatie rondom Zero76 verloopt via internet om zo vooral de jongere doelgroepen aan te boren.  Met een klein stukje branding en een andere stijl van communiceren wordt de aandacht van de prijs afgeleid en ligt de nadruk op het product zelf. Hierdoor levert de dealer een unieke auto aan de consument en levert de auto een hogere winstmarge op voor de dealer.

Bij de conceptfase raakte men enthousiast van het idee en werd Zero76 werkelijk tot uitvoering gebracht: een Ford Ka en een Ford Fiesta werden omgevormd tot Zero76-model. Binnen anderhalf uur waren de eerste modellen uitverkocht, een fantastische start. Inmiddels bestaan de Zero76-auto's in verschillende kleuren en verschillende modellen en is er een website rondom het product gebouwd ( www.styleyourford.nl ). En waar de naam vandaan komt? Uit Breda (076)!