bgimage

Second Screen

 

Nieuwe technieken bij film en televisie
De opkomst van second screen

 

Dit project gaat over de beleving tijdens het televisie kijken, de vernieuwingen op dit gebied en het fenomeen second screen. Second screen is het tweede scherm dat naast het actieve beeldscherm steeds vaker gebruikt wordt. Er wordt gekeken naar het gebruik hiervan en de manier waarop televisiemakers inspelen op deze hype.
 

Ontwerper:

Michiel Smeele

Geïnteresseerd in film, televisie, informatie visualisatie, strategie, games en media.

http://www.michielsmeele.nl


Stage:

Puntkomma, Nijmegen


Minors:

Interactie Strategie, Avans Hogeschool Breda

Databeleving, Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch
 

Afstudeerverslag:

Ik ben op zoek gegaan naar een manier waarop nieuwe technieken zinvoller kunnen worden ingezet met betrekking tot film en televisie. Hier is een concept uit gekomen. Een second screen aanpak die nét even anders is dan hoe het nu gedaan wordt, maar daardoor de kijkers des te meer bij het programma weet te betrekken.


 

Televisie, film, second screen, applicatie, multitasken

Het gebruik van een tweede scherm naast het actieve beeldscherm staat bekend als second screen. Door het toenemende gebruik hiervan brengen steeds meer programmamakers applicaties op de markt die te maken hebben met het programma op televisie. De sterke punten van second screen zijn de verhoogde betrokkenheid en de extra tijd dat een gebruiker in contact staat met een programma of merk. Maar nog niet alle second screen applicaties komen volledig tot hun recht. In sommige gevallen leid een second screen aanpak de kijkers juist af van het programma op televisie, waar het uiteindelijk toch om draait.

Ik ben op zoek gegaan naar een manier om second screen in te zetten bij de Nederlandse serie Moordvrouw, een programma dat tijdens de show alle aandacht van de kijker vergt. Door op de juiste momenten content aan te bieden aan de kijker thuis kunnen verschillende vraagstukken binnen de serie verduidelijkt of beter uitgediept worden en hierdoor de beleving van het programma positief bevorderen.

De second screen content wordt aan de kijker aangboden door middel van een applicatie op smartphone of tablet. Wanneer de serie bekeken wordt zal de applicatie aan de hand van audiowatermerken in de audio van de serie weten op welk moment binnen de show de kijker zich bevind en zal de kijker op vooraf bepaalde moment extra content ontvangen. De content die de kijkers via het tweede scherm ontvangen zal ingedeeld worden in verschillende categorieën.

  • Ondersteunende informatie in de vorm van krantenberichten of politiedossier waarmee de kijker meer informatie krijgt over bepaalde verdachten of gebeurtenissen.
  • Close-up's om objecten of acties binnen de serie die tijdens de show niet helemaal duidelijk naar voren komen te verduidelijken voor de second screen gebruikers.
  • 'De keuze is aan jou!' Op verschillende momenten binnen de serie komen de hoofdpersonages voor lastige vraagstukken te staan, zoals het schieten op een verdachte of het ontmantelen van een explosief. Op deze momenten wordt aan de kijker dezelfde vraag voorgelegd met de vraag wat de kijker op dat moment zou doen. Antwoorden zullen na de aflevering kunnen worden vergeleken met andere gebruikers.

Ook wanneer de serie niet live is, is de applicatie voor de gebruikers interessant. De applicatie is gevuld met informatie over de serie, de karakters en de acteurs. Informatie die voorheen via de website van de serie opgezocht kon worden, uitgebreid met unieke content die alleen via de applicatie te verkrijgen is. De applicatie is uitgewerkt met behulp van de prototyping website FluidUi en is te vinden op:

https://www.fluidui.com/editor/live/preview/p_GOS8GWRDZ1eGf1tjm68jsQNW6rAqW2xs.1389008508906

De applicatie zoals deze eruit komt te zien

De applictie gemaakt met behulp van de website FluidUi