bgimage

Een nieuw museumbezoek

 

 
Een nieuw museumbezoek
Interactief concept waarin de bezoekers hun eigen interesses kunnen volgen tijdens hun zoektocht naar de verhalen achter de kunst. Dit gebeurt met behulp van een gepersonaliseerde digitale werkelijkheid en een overzichtelijk lagensysteem waarin bezoekers makkelijk overzicht krijgen in een steeds groeiend informatienetwerk. 
 
Ontwerper
Suzanne Slachmuylders
Kunst en educatie zijn mijn grote passies. Kenmerkend voor mij is een brede interesse in cultuur en maatschappij. Ook hou ik ervan om mensen te inspireren en uit te dagen. In dit project kon ik al mijn interesses en krachten bundelen; een hele bijzondere ervaring waar ik elke minuut van genoten heb. 
http://www.suzanneslachmuylders.nl
 
 
Stage
Terra Futura, Amsterdam
Non-profitorganisatie waar ik mediacampagnes heb bedacht en uitgevoerd. Deze campagnes bevatten onder andere film, een online game en een het ontwerp en uitvoering van een fysieke ervaringscontainer op het festival Oddstream in Nijmegen. 
 
Minor
Kunst en Cultuur Onderzoek, Fontys Hogeschool Tilburg
 
Afstudeerverslag
In dit verslag onderzocht ik de doelen van en obstakels voor musea en haar bezoekers, keek ik naar verhoging van interactie en onderzocht ik wat een zinnige dialoog voor een museumbezoeker is. Hieruit is uiteindelijk een nieuwe, gepersonaliseerde manier van context creeëren ontstaan met behulp van augmented reality. 
 

Educatie, kunst, cultuur, maatschappij, iPad, augmented reality, context, musea, museum, tags, visualising, information,

 

Hoe kan een museum de interactiemogelijkheden voor een museumbezoeker vergroten met als doel een zinnige dialoog? Allereerst door de bezoeker zelf te laten bepalen wat een zinnige dialoog is. De bezoeker volgt zijn eigen interesses in een enorm groeiend informatienetwerk waar iedereen informatie aan kan toevoegen. Hij loopt rond met een iPad om de verhalen achter de kunst te ontdekken met behulp van augmented reality.  Het museum zorgt dat de informatie overzichtelijk wordt door alle informatie in te delen in vijf categorieën: werk, maker, cultuur, maatschappij en opinie. Deze informatielagen zijn opgebouwd uit weinig tot veel diepgang. Beeld, audio, tekst en video kan worden toegevoegd aan 'tags' die met de werken te maken hebben. 
 
Voor de technische ontwikkeling van de app heb ik samengewerkt met oud CMD student Ramon van Bezouw, en de fysieke standaardjes zijn tot stand gekomen dankzij Thijs Rijkers. 

Overzicht van de digitale wereld in de uiteindelijke conceptversie. Dit is de aangepaste versie na het onderzoek in het Van Abbemuseum. 

 

Werking van het concept uitgelegd

 

De lagencirkel - Hiermee kun je informatie aan- en uitzetten die voor jou interessant is. 

 

Een eerste onderzoek naar de implementatie van de digitale lagen in het fysieke museum. 

Hier is voor het eerst gewerkt met tags in de ruimte van een museum. De tags waren fysieke kaartjes die bij de stukken geplaatst werden, en werden digitaal ingekleurd in de kleur van de laag waarin de tag hoort. Zo zie je direct welke tags voor jou interessant zijn. 

Er is ook gekeken naar routes die kunnen ontstaan vanuit je interesses. Vanwege de ingewikkelde algoritmes is dit nog een punt wat nader onderzocht kan worden. 

In het Van Abbemuseum is nog gewerkt met fysieke bordjes met tags die in de ruimte stonden. Uit het onderzoek is echter gebleken dat het prettiger, overzichtelijker, spannender en makkelijker is om het werk zelf te scannen in plaats van bordjes met woorden.