bgimage

CMD visualized

Afstudeerproject
Een serie infographics over de studie CMD en haar studenten. 

Ontwerper
Freek Gerritsen
Geïnteresseerd in informatie ontwerp, data visualisaties, infographics, interactie ontwerp en interface ontwerp.
www.freekgerritsen.com

Verdiepingsminor
Interactie en informatie ontwerp, Avans Hogeschool Breda

Stage
EdenSpiekermann, Amsterdam

Minor
Visualizing Information, Avans Hogeschool Breda

Afstudeerverslag
CMD Visualized

CMD, Infographics, Data visualisaties, Data visualisatie, Freek Gerritsen, Freek, Gerritsen, data, visualisatie, infographic

"Een foto zegt meer dan 1000 woorden", is een bekende uitspraak. Het omschrijft dat je op een beperkt oppervlak, doormiddel van beeld, veel meer informatie kwijt kunt, dan met tekst. De informatie die je geeft is daarnaast ook nog eens duidelijker en makkelijker te vinden.

Het visualiseren van woorden, of beter gezegd data, heb ik toegepast op de studie en studenten van CMD. Ik heb dit gerealiseerd in een set van 6 infographics. 5 hiervan zijn in de vorm van printmedia, de laatste is een fysieke infographic die de bezoeker zelf laat spelen met verassende data van 159 CMD studenten. Het hoofddoel van de infographics is om mensen van buiten de opleiding een beeld geven van de verassende kanten van de studie en studenten. 

Infographic "Ride the CMD train" door Freek Gerritsen

Net als bij een treinreis neem je tijdens 4 jaar CMD ontzettend veel in je op en neem je dat als bagage mee naar je werkende leven of een volgende studie. Om deze reis door CMD te visualiseren heb ik van alle vakken die je in 4 jaar CMD (mogelijk) tegenkomt, verwerkt in een metrokaart, zoals die bij velen bekend is uit Londen en New York. De hoogte van de vakken geeft aan hoeveel lesuren het vak omvat, de kleur geeft aan wat voor een soort vak het is. Doordat onder de metrokaart ook alle verdiepingsprofielen omschrijft geeft het voor mensen van buiten de studie CMD een beter inzicht in de studie.

Infographic "What does that spell?" door Freek Gerritsen

Ik wilde graag laten zien wie nu die studenten zijn die CMD vormen. En eigenlijk het liefst zonder het te persoonlijk te maken. Dus op een abstracte manier toch alle CMD studenten in een infographic verwerken. Op deze manier zijn alle studenten namen verwerkt in 1 visualisatie. De hoogte van de naam geeft aan hoeveel studenten deze naam hebben. Door de namen zelf ook weer tot data te maken wordt bovenin de naam van “de CMD-er” gecreëerd.

Infographic "Mornin' rush hour" door Freek Gerritsen

Waar komen de CMD studenten vandaan? Komen de studenten voornamelijk uit de regio Breda, of heeft de studie een landelijke functie? Om deze vragen te beantwoorden heb ik een infographic gemaakt waarin de woonplaats van de student, en de reistijd die hij daar vandaan nodig heeft, gevisualiseerd. 

Infographic "#cmdbreda" door Freek Gerritsen
Omdat CMD een studie is waar veel 

nadruk ligt op de nieuwe media, mag
een infographic over de “social media”
niet ontbreken. De informatie die verwerkt
is omvat bij welke 
social media netwerken
de CMDers een 
account hebben, hoe
actief ze zijn, en welk 
netwerk ze het
meest gebruiken.

Infographic "CMD rules the nation" door Freek Gerritsen
Aan de hand van de politieke voorkeur 
van mensen krijg je een redelijk beeld
van het type mensen waarmee je te maken
hebt. Deze infographic geeft een mooi
beeld van de politieke voorkeur van de
CMDers, en wat voor een resultaten dat
zou opleveren als CMDers de enige
stemgerechtigde waren.


CMD self service, Freek Gerritsen

Fysieke infographic, CMD self service, Freek Gerritsen

Wat is nu de beste manier om iemand de CMDers te leren kennen? Ik denk door ze zelf met de data te laten spelen. Door te ontdekken kan de gebruiker met deze fysieke infographic eigen conclusies trekken. Met deze fysieke infographic kun je 159 CMDers (1 student is 1 schijf) vergelijken op 6 verschillende onderwerpen (zes zijden van een zeshoekige schijf). De bezoeker is degene die bepaald wat hij ziet. Door 1 van de 6 categorieën over de balken uit te sorteren, kan de gebruiker door de staven met een knop synchroon te laten draaien, de andere zijden (onderwerpen) vergelijken.