bgimage

Verborgen suikers

Verborgen suikers

Dat er suiker in snoep en taart zit is duidelijk. Maar er zit ook veel suiker in producten waar je het niet van verwacht. Dit geldt niet voor een paar producten, maar voor ruim 85% van alle voedingsproducten die te verkrijgen zijn in iedere supermarkt. Sommige mensen willen graag een klontje suiker in hun koffie, maar wil jij een klontje suiker in je tomatensoep?

De wensen van de consument tijdens het boodschappen doen draait steeds meer om tijd en gemak. Online boodschappen doen blijkt uit onderzoek misschien wel het boodschappen doen van de toekomst. Op dit toekomstbeeld is ingespeeld door een app te creëren waar de boodschappen mee gedaan kan worden en tevens de zekerheid bieden verborgen suikervrije boodschappen te kunnen doen.

 

Ontwerper

Roy Mandersloot

Linkedin

Grafisch ontwerp

Illustreren

Fotografie

Film

 

Stage

BriljantNet, Breda

 

Minor

Visualizing Information, Avans Hogeschool Breda

 

Afstudeerverslag

In dit afstudeerverslag staat het onderzoek dat is gedaan over verborgen suikers. Wat verborgen suikers zijn. Waarom ze teveel worden geconsumeerd en hoe die verborgenheid getoont kan worden. Tevens staat er het onderzoek in waarom online boodschappen wel eens het boodschappen doen kan worden van de toekomst en het proces richting het eindproduct.

Tags
Grafisch ontwerp, verborgen suikers, boodschappen, mobile app, bewustwording

 

 

Verborgen suikers

 

Op de etiketten staan verborgen suikers vermeld, maar het blijkt dat dit niet wordt gelezen door de consument zelf. Simpelweg is de consument zich niet bewust van de verborgen suikers in producten. De wereld is niet ontworpen om erachter te komen hoeveel suiker er in producten zit verwerkt. De marketing speelt hier te slim op in en zal dat altijd blijven doen.

Uit dit onderzoek is gebleken dat de consument gewaarschuwd moet worden op het moment dat hij of zij een product wil aanschaffen met verborgen suikers. Boodschappen doen gaat op een steeds technologische manier. Een stijgende lijn zit in het online boodschappen doen. Dit kan wel eens in de toekomst het nieuwe boodschappen doen worden. Bestellen waar dan ook en op een afgesproken tijd de boodschappen ophalen of het wordt thuisgebracht.

Omdat online boodschappen doen wel eens het boodschappen in de toekomst kan worden is dit fenomeen nader onderzocht. Wat is er al mogelijk met de technieken die nu gepaard gaan met het online boodschappen. Door te kijken naar wat er mogelijk is met deze technieken opent dit al snel deuren voor innovatieve ideeën. De online boodschappen apps zijn er al. Alleen nog niet in een verborgen-suiker-detector-jasje. De technieken die gebruikt worden bij de supermarkt apps zijn de technieken die de consument kan waarschuwen tijden het online boodschappen. Door middel van vormgeving, suikervrije alternatieve producten en recepten toe te voegen aan deze bestaande apps kan er een nieuwe app worden ontwikkeld die al deze elementen bevat. Op deze manier kan de consument op de vertrouwde manier online boodschappen doen, tevens wordt hij of zij bewust gemaakt van verborgen suikers en wordt er een suikervrij alternatief geboden. Hierdoor bied je de consument meer zekerheid om suikervrij boodschappen te doen.

 

Probeer de app