bgimage

De Persoonlijke Internet Pagina van de Gemeente

 

De Persoonlijke Internet Pagina van de Gemeente

Mijn afstuderen is uitgevoerd bij het bedrijf SIMgroep. Dit bedrijf maakt frontoffice producten voor de overheid en met name gemeenten. SIM had de vraag op welke ontwikkelingen ze het beste konden springen met betrekking tot de Persoonlijke Internet Pagina. Er moest hierbij ook rekening worden gehouden met privacy en wetgeving. 

URL van je projectsite

 

Ontwerper

Yorick van der Wegen

Ik vind het heel erg interessant om te weten hoe mensen omgaan met interfaces en websites. Wat zien ze wel en niet? Waar kunnen ze gelijk mee overweg, of wat totaal niet. Vooral bij usability tests is het spannend om er achter te komen of je het goed hebt gedaan of niet. 

 

Stage

SIMGgroep, Rotterdam

 

Minor

Filosofie en Ethiek, Fontys Hogescholen

 

Afstudeerverslag

De Persoonlijke Internet Pagina is een internetpagina waarop burgers en bedrijven hun zaken met de gemeente online kunnen regelen op één centrale plek. Het moet hierbij vooral gemakkelijker worden dan een normale gemeentelijke site. Op welke ontwikkelingen, zowel in de wereld van de overheid als van design en interactie kan het beste worden ingesprongen en hoe hou je het beste rekening met zaken als privacy, wetgeving en toegankelijkheid?

Tags
Persoonlijk Internet Pagina, PIP, Design, UX, interactie, Gemeente

De Persoonlijke Internet Pagina (ookwel PIP) is een internetpagina waarop burgers en bedrijven hun zaken met de gemeente online kunnen regelen op een centrale plek. Het moet vooral gemakkelijker worden dan een normale gemeentelijke site. Burgers moeten een log in doen via DigiD en bedrijven via eHerkenning. De gebruikers kunnen de volgende zaken doen op een PIP: 

1. Persoonlijke Gegevens inzien en wijzigen
2. Transacties beginnen en volgen
3. Informatie over relevantie producten inzien
 
Ontwerpcriteria
Uit het onderzoek zijn ontwerpcriteria gekomen die het afstudeerproject omtvatten. 
 
1. Persoonlijk
Context is een belangrijk begrip bij de PIP en draagt bij aan de persoonlijkheid. Context bestaat uit:
 
- Gegevens die de gemeente al heeft van de gebruiker.
- De gegevens die de gebruiker achterlaat.
 
2. User-centered
De gebruiker staat centraal op de PIP. Deze moet zo goed mogelijk bedient worden en elke ontwerpkeuze staat in dienst van de gebruiker.
 
3. Toegankelijk
Iedereen moet de PIP kunnen gebruiken. Ook mensen met een beperking moeten hun zaken online kunnen regelen.
 
4. Veilige Uitstraling
Een PIP moet veilig over komen. Uit onderzoek is gebleken dat de kleur blauw daarbij kan helpen. Ook door precies te vertellen wat er gaat gebeuren geef je de gebruiker een vertrouwd gevoel.
 
5. Modern Design en Interactie
De PIP moet een modern design hebben met moderne vormen van interactie. Uit onderzoek en user tests is gebleken dat material design en emotional design kunnen bijdragen aan de PIP.
 
6. Eenheid
Sommige zaken moeten elders geregeld worden dan bij de PIP, maar gebruikers kunnen ze wel verwachten op een PIP. Daarom moet er een vloeiende transitie zijn tussen de verschillende overheidsorganen.
 
 
 
De drie prototypes van boven naar beneden: emotional design, material design, overheid design. 
 
User Tests
Er is gedurende de periode drie keer een user test uitgevoerd. Er is eerst begonnen met drie prototypes die allemaal in een bepaalde stijl waren gemaakt. Eén prototype was gemaakt in de stijl van emotional design met veel grote afbeeldingen, teksten en animaties. Eén prototype was gemaakt in de stijl van material design van Google en één was gemaakt in de stijl van hoe overheidsites er normaliter uitzien. Op alledrie de prototypes stond precies de zelfde content, alleen dan net wat anders gepresenteerd. Uiteindelijk werden de prototypes van emotional design en material design het beste gebruikt. De prototypes waren echter niet overzichtelijk genoeg. Het duurde bij veel testpersonen even voordat ze doorhadden de pagina langer was en dat ze nog konden scrollen om meer te zien. 
 
 
Vanuit dit probleem is onderzoek gedaan naar meer dan 100 verschillende dashboard indelingen en opnieuw een prototype gemaakt. Dit prototype gaat er vanuit dat alles in één opslag te zien is. Links staat altijd het menu en daarnaast staat altijd de content.
 
 
Het prototype zoals het getest is bij de gemeente Zeewolde. Het menu staat altijd links en de content altijd rechts daarnaast.
 
 
Dit prototype is getest in het gemeentehuis van Zeewolde. Hieruit bleek dat de interface goed werkt en zelfs als testpersonen niet uit een taak kwamen dan konden ze heel gemakkelijk terugvallen op het menu en de structuur van de pagina's. Wat niet goed ging waren de naamgeving van de verschillende termen. Testpersonen wisten niet goed waar een voorgegeven taak precies stond. Ook de zoekbalken werden zeer slecht gevonden. Uiteindelijk is het prototype geworden zoals hieronder te zien is:
 
 
Het prototype is te zien op de volgende pagina:
 
LINK.