bgimage

Social media zijn openbare ruimte - Twittercensuur deel 3

Sjoerd Jochems op 6 juli 2013 CMD, Communicatie

Studenten en medewerkers zullen wellicht het filmpje herinneren dat vorig jaar door Avans werd uitgebracht over de gevaren van sociale media (zie hieronder). Eind juni dit jaar publiceerde Avans Hogeschool een eigen gedragscode rondom sociale media uitingen voor haar medewerkers en studenten. Hoewel dit ongetwijfeld met goede bedoelingen is gedaan, ontstond er na het lezen van de berichten op o.a. bredavandaag.nl een storm van kritiek.

     

Het filmpje dat vorig jaar werd geplubiceerd was vooral bedoeld om studenten te waarschuwen over twee verschillende zaken:

  • Er kijken altijd mensen mee op sociale media

  • Wat op internet staat, blijft er staan

Deze lijn probeert Avans nu door te trekken in de huisregels, met een gedragscode voor sociale media. Ja, het is ongelukkig en ja, het is slecht gecommuniceerd.  Toch zit er een kern van waarheid in de boodschap van het bestuur van Avans. Als ik zo eens rondkijk op mijn eigen Facebookpagina zie ik de meeste mensen “normale” berichten achterlaten, zoals dat ze naar de film zijn geweest of ze posten een foto met een groot glas bier.

Toch vind ik er af en toe ook een bericht tussen van mensen die extreem gefrustreerd zijn over bijvoorbeeld het gedrag van hun ouders, een vriend of vrienden, een werkgever of de zoveelste bezuiniging van de regering. Op dat moment verandert Facebook of Twitter van een website waar je statusberichten over jezelf plaatst, naar een ordinaire klaagbank waar schijnbaar alles is toegestaan. Krachttermen worden daarbij in overvloede gebruikt en menig persoon (die uiteraard niet bevriend is met diegene die de berichten de wereld instuurt) moet het dan ook hevig ontgelden. Natuurlijk zijn die berichten schaars, maar juist die berichten zijn hetgeen waarvoor Avans graag wil waarschuwen.

Ik kan me voorstellen dat voor veel mensen dit een “ver-van-mijn-bed-show” is, maar misschien dat deze internationale voorbeelden je dan toch even aan het denken kunnen zetten:

  1. In Engeland schreef de ongelukkige Ashley Johnson na een vervelende ervaring met klanten en een karige tip in een restaurant op haar facebookpagina dat de klanten gierig waren en bedankte ze sarcastisch voor het eten bij Brixx Pizza.
     
  2. Een “school counselor” uit Texas uitte zijn frustratie na de zoveelste kritiek op Barrack Obama op facebook. Zijn post was het volgende: “Its amazing how the “whites” get angry when Obama speaks. Oh well…its most of the whites who is getting blown away. So they will soon be wiped from the earth. Lol."

Facebook is onderdeel van de publieke ruimte

En zelfs in ons eigen kikkerlandje is het eerste geval van een ontslag na een facebookbericht al bekend. Een man die werkte bij de Blokker was toch wel enigszins gefrustreerd (zacht uitgedrukt) over het feit dat hij geen voorschot op zijn salaris kreeg uitgekeerd en uitte zijn ongenoegen over zijn baas op Facebook. Een andere werknemer attendeerde vervolgens zijn werkgever, die hem liet wegkomen met een waarschuwing. Dat kon de arme man niet waarderen en met veel bombarie werd het volgende verpletterende Facebookbericht geplaatst. Zo noemde hij zijn chef een...

'gore achter de ellebogen nijmegseple nep wout'

[red: nijmegseple is overgenomen uit het oorspronkelijke bericht]

Dit keer waren er echter geen excuses meer en werd hij zonder pardon ontslagen. De man probeerde zijn ontslag nog aan te vechten bij de rechter, maar dit was tevergeefs. Volgens de rechter was Facebook onderdeel van de publieke ruimte en zou de man er bewust van moeten zijn geweest dat ook anderen deze informatie zouden kunnen lezen.

Misschien was het handiger geweest als onze hogeschool zich wat genuanceerder uit had gelaten in de eigen huisregels. Het was wellicht verstandiger geweest om de mensen op een andere manier wijzer te maken. Maar als het enige doel van Avans met deze regels was dat het mensen bewust wil maken van wat sociale media allemaal kan veroorzaken, dan zijn ze daar op zijn minst zelf achter gekomen.

Echter, wanneer ik kijk naar het grote aantal berichten die worden geplaatst op Facebook, Twitter of andere sociale media kan ik maar niet ontkennen dat berichten die ik af en toe tegenkom, verdacht veel lijken op de berichten uit de voorbeelden hierboven. Het zou wel heel stom zijn om Avans af te rekenen op slechte berichtgeving via de sociale media en vervolgens zelf tegen de lamp te lopen. Toch?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sjoerd Jochems is derdejaars student bij CMD Breda en sluit met deze column de serie blogposts (Twittercensuur) n.a.v. de nieuwe huisregels van Avans Hogeschool t.a.v. social mediagebruik af.

Het CMDblog geeft gelegenheid aan haar studenten om vanuit hun vakgebied en als student kritisch na te denken over dit dilemma.

blog_comment_title

blog_comments_title