bgimage

Lichtshows zijn zó 2005!

Justin Picard op 6 mei 2013 CMD, Technologie

Tegenwoordig nemen wij als concertbezoeker geen genoegen meer met een band die achter elkaar zijn nummers staat te spelen. We willen buitenom de muziek ook vermaakt worden; “het oog wil ook wat”.

De huidige economische crisis slaat bij veel mensen in als een bom. Toch lijkt de gemiddelde concertbezoeker  daar geen last van te hebben, want de concertkaartjes - nog net als vóór de crisis- gaan als zoete broodjes over de toonbank. Concerten van bijvoorbeeld Justin Bieber of One Direction (ja ik begrijp het ook niet) zijn nog steeds vaak binnen enkele minuten uitverkocht. Een kaartje voor een concert voor bands als The Rolling Stones, U2 of Coldplay kan al gauw 60 Euro kosten. 

Door diezelfde crisis zijn wij als consument echter een stuk kritischer geworden. Wanneer we naar een concert gaan, verwachten we voor het dure kaartje dan ook meer. We willen optimaal vermaakt worden. Bovendien, lichtshows, vuurwerk en grote videoschermen hebben we nu wel gezien. Dat is zó 2005! Dus, what's next?

Het is tijd voor bands en artiesten om met iets nieuws te komen. Zo heeft een leuk bandje uit Groot Brittannië - Coldplay, misschien heb je er wel eens van gehoord - een unieke beleving gecreëerd voor hun Mylo Xyloto Tour (2011-2012). Here’s the deal: de concertbezoeker krijgt bij binnenkomst een polsbandje, zogeheten “Xylobands”. Op bepaalde momenten in de show lichten in de hele zaal alle Xylobands tegelijk op, wat een nieuwe dimensie geeft aan het woord “lichtshow”; de toeschouwer maakt op dat moment zelf deel uit van die lichtshow. Hoe iets kleins als een polsband zo’n groots effect kan bereiken is briljant bedacht. 
 

 
Zo heeft ook electro-artiest Dan Deacon iets bedacht. Hij heeft een app ontwikkeld waarmee hij de smartphone van de bezoeker verandert in een onderdeel van de show. De app maakt van alle telefoons in een licht- en geluidsbron, afhankelijk van waar men zich bevind in de zaal. De schermen geven gesynchroniseerd licht, uit de speakers komt muziek, en de flister dient als stroboscoop. En alsof het nog niet wonderlijk genoeg is werkt de app ook nog eens zonder WiFi of 3G. 
 

 
Als we het dan toch over lichtshows hebben, dan is er nog iets wat zeker het aanschouwen waard is. Communicatiebureau Saatchi & Saatchi heeft voor hun New Directors’ Showcase tijdens het jaarlijkse Cannes Lions International Advertising Festival gezorgd voor een unieke lichtshow. Er werd gebruik gemaakt van 16 quadrotors (vliegende robots met 4 propellors) die zijn voorzien van lampen en spiegels. De quadrotors geven zelf licht, maar ze kunnen dus ook spelen met lichtstralen die vanaf een podium komen. Door de quadrotors over het publiek te laten vliegen wordt er nog eens een extra ‘wow-factor’ bereikt. 
 

 
 
Tot nu toe is deze quadrotor-show een show op zich, en zijn deze vliegende robots nog niet gebruikt tijdens popconcerten als extra show-element. Nu het eenmaal is bedacht is het wachten tot de eerste artiest het idee gaat kopiëren. Ook hier geldt het motto: beter goed gejat dan slecht verzonnen.  
 
-------------------------------------------------------------------------------
Justin Picard is 3e jaars student aan de opleiding CMD en blogt voor het CMDblog over o.a. nieuwe toepassingen van creative technologie.
blog_comment_title Reageren is niet mogelijk op dit bericht.
blog_comments_title