bgimage

Ken jij je digitale schaduw?

Vincent van Poortvliet op 22 september 2014 CMD, Communicatie, Technologie

Big Data, wat is het en wat moeten we ervan weten? Sprekers Douwe Schmidt en Maarten den Braber gaven een presentatie voor CMD studenten voor de gelegenheid van de kick-off van het vak Media Ethiek over de ethische dilemma's van grote datasets. En dan vooral de data die je zelf genereert en niet altijd even bewust afstaat aan commerciële bedrijven. Hoe zit dat nu eigenlijk? Vincent van Poortvliet, die zelf ook in de wereld van big data is gedoken voor zijn afstudeerproject, doet verslag.

Dat slimme apparaat in je broekzak of om je pols houdt bij waar je bent (GPS-locatie), met wie je praat (Whatsapp, Facebook) en waar je geïnteresseerd in bent (Google, Amazon). Door al die data te analyseren, ontstaat er een digitaal alter-ego van je. Dit alter-ego kan je leven beïnvloeden, zowel positief als negatief. 

Patronen ontdekken

Maarten den Brouwer is medeoprichter van Quantified Self Amsterdam. Quantified Self is een beweging die zich bezighoudt met het fenomeen dat de mens in toenemende mate technologie integreert in zijn leven, met het doel informatie te verzamelen over zichzelf en hiervan te leren. Maarten is actief bezig met het verzamelen van data over hemzelf, van onderhuidse NFC chip tot smart-weegschaal. Die weegschaal stuurt onder andere zijn gewicht en hartslag door naar een server. Maarten kan vervolgens via een dashboard zijn gewicht van de afgelopen jaren terugzien en zo patronen ontdekken. Zo heeft hij bijvoorbeeld ieder jaar een toename in gewicht op 26 december.

Hij gebruikt ook Runkeeper, om zijn hardloopgegevens bij te houden. De app laat zien welke routes hij loopt, hoe snel hij loopt maar ook hoe hij presteert t.o.v. leeftijdsgenoten. Dit werkt als een motivatie om een extra keer te gaan hardlopen. Die data wordt natuurlijk niet op je telefoon opgeslagen, maar in een database van Runkeeper. Zij kapitaliseren hun dienst door de data te verkopen. Zo weten ook bedrijven, die je helemaal niet kent, waar je loopt. Als gebruiker lever je dus privacy in, maar krijg je er informatie voor terug.

Het inleveren van privacy hoeft niet per se slecht te zijn. Strava is een vergelijkbare app voor wielrenners. De Amerikaanse staat Oregon gebruikt data van Strava om het fietsgedrag in de staat te analyseren. Zo kunnen ze werken aan een betere verkeersveiligheid. Maar soms gaat het mis. Bijvoorbeeld bij de startup Beddit, wat sensoren verkocht om je slaappatroon mee te meten. De data van die sensoren werd opgeslagen op servers van het bedrijf. Beddit is failliet gegaan en niemand weet wat er met de data is gebeurd.

Data dagboek

Douwe Schmidt is onderzoeksjournalist op het gebied van data en privacy. Hij houd voor Bits of Freedom een data-dagboek bij, waarin hij kijkt naar de sporen die hij achterlaat op internet. Hij vertelt over de negatieve kanten van Big Data. Dit maakte hij zelf mee toen hij een auto wilde huren, maar deze niet meekreeg. Volgens het verhuurbedrijf was hij niet kredietwaardig. Na een tijdrovend onderzoek bleek dat de vorige eigenaar van zijn huis geen rekeningen betaalde, waardoor het adres als ongeschikt werd bestempeld.

Zo beïnvloed dus je digitale alter-ego je leven en je kansen, zonder dat je je daar bewust van bent. Schmidt noemt het zijn digitale schaduw. Want niet alle data die je verstuurd voer je zelf in. Je verstuurt als gebruiker ook meta-data, oftewel data over de data. Bijvoorbeeld vanaf welke locatie een Facebook-post is geplaatst. Soms bevat de meta-data meer informatie dan de data zelf, bijvoorbeeld bij Twitter.

Douwe vertelt ook hoe het komt dat we geen zicht meer hebben op onze data. Doordat we grafische interfaces gebruiken, hoeven we niet meer te begrijpen hoe de techniek werkt. Dit heeft natuurlijk voordelen, bijvoorbeeld de grote toegankelijkheid van hedendaagse computers. Het nadeel is dat we geen idee hebben wat de consequenties zijn van de techniek die we gebruiken.



Een van de oplossingen die Douwe voordraagt is om geen metadata op te slaan. Greenhost is het enige Nederlandse hostingbedrijf wat niet vastlegt wie met wie mailt, wanneer et cetera. Dit kan juridische problemen opleveren, omdat de overheid deze gegevens kan. Maar zo voorkom je wel dat er persoonlijke data gelekt kan worden. Dat zou de privacy op het internet goed doen.

Beide sprekers hebben interessante inzichten gegeven in Big Data en privacy. Door vanuit verschillende kanten naar het onderwerp te kijken, blijkt waarom het een lastige discussie is. Als ontwerper moet je een compensatie vinden tussen enerzijds investeerders met winstbejag en anderzijds de privacy van gebruikers.

Ik ben op dit moment aan het afstuderen op het gebied van Big Data. Ik onderzoek manieren waarop een mens gebruik kan maken van de data die hij of zij genereerd. Dit onderzoek vormt de basis voor een toepassing waarin het individu zijn leven kan verrijken d.m.v. de data die hij of zij genereerd. Op www.thisisvincent.com is mijn proces te volgen. 

blog_comment_title Reageren is niet mogelijk op dit bericht.
blog_comments_title