bgimage

INCMD-PIBN Talentenprogramma / Derde en vierde meeting

Veerle Sips op 5 juni 2014 CMD, Design

De een-na-laatste meetings van het CMD Talentenprogramma vinden plaats bij Fabrique en Colours. Veerle Sips, derdejaars student van CMD Breda doet verslag.

De derde meeting waren we te gast bij ontwerp bureau Fabrique ( locatie in Delft.) Het bedrijf heeft drie vestigingen, de vestiging in Delft is in een oude dynamo fabriekshal. De inrichting heeft veel weg van de inrichting van mangrove. Ze ontworpen onder andere de nieuwe website van het Rijksmuseum en de Allerhande koken-app. Ze richten zich vooral op het design en interactie ontwerp, voor complexe websites/apps werken ze samen met bijvoorbeeld Q42, een bedrijf waar we ook nog langs zullen gaan.

Gert-Hans Berghuis gaf een masterclass met als thema “Teams en andere succesfactoren”.  Hierbij kwamen valkuilen, teamrollen en contact met de klant aanbod.

Inzicht in de mogelijke valkuilen geven je een voorsprong, je kunt hier tijdens het proces dan al op sturen. Om inzicht te krijgen in team rollen van je eigen team, hebben we een “marshmallow challenge” gedaan. Ieder team kreeg; een rolletje plakband, wat touw, spaghetti en een marshmallow niet te vergeten. De bedoeling? Binnen een kwartier de hoogste toren bouwen met als doel de marshmallow zo hoog mogelijk te krijgen. Hiervoor is natuurlijk teamwerk nodig, je hebt maar beperkt de tijd en mogelijk meerdere ideeën hoe je het, het best aan kan pakken. Het is dan ook niet bij alle groepen even goed gelukt, maar de hoogste toren was wel 74cm. Je ziet wat voor rol iedereen aan neemt tijdens zo’n opdracht, dit zegt veel over de groepsdynamica en is erg leerzaam.

Het college ging verder over doelen stellen bij projecten en wat het lastig maakt die doelen te bereiken. Als je met nieuwe technieken werkt en een nieuwe team samenstelling kan dit een valkuil zijn. Om de samenwerking te optimaliseren kan je het best niet te veel nieuwe factoren in een project proppen. Proces afspraken zijn hierin ook erg belangrijk. Dat kunnen kleine meeting momenten zijn, of afspraken over wie er uiteindelijk knopen door hakt. Uiteindelijk draait het natuurlijk vooral om de communicatie. Een opencommunicatie is natuurlijk belangrijk maar ook de kanalen, want hoe handig mailen, chatten of whatsappen ook is. Soms is het effectiever om gewoon even langs te lopen om dingen te bespreken.

Colours
Vorige week zijn we bij Colours geweest, een full service internetbureau in Den Bosch. Een bureau wat de doelen van de klant centraal stelt. En ook echt denkt vanuit de gebruiker en hier ook grondig onderzoek naar doet.

We kregen een college over hoe onze banen bestaansrecht houden. Hierin werd er een stukje geschiedenis besproken. Hoe was het vroeger, wat is er allemaal veranderd.

Niets mis met hem hij draagt gewoon een google glas.

Wat is ons antwoord op de bovenstaande beweging? Juist! Het bieden van een top gebruikers ervaring. De uitdaging tegenwoordig is om relevantie te bieden in de juiste context.
Buiten relevant en persoonlijk moet content vooral drempel vrij moet zijn.

Een Ibeacon is een leuk technisch snufje dat je kan helpen relevante content te bieden in de juiste context. Het apparaatje dat werkt door middel van bluetooth, kan push berichten naar je mobiele telefoon sturen als je binnen een bepaalde straal bent van het apparaatje. Zo kan je een aanbieding sturen naar iemand die je winkel binnen loopt of bustijden weergeven als je bij een bushokje bent.

Testen
Er wordt bij colours veel aandacht besteed aan gebruikerstesten. Lars van Tulden, liet ons niet alleen de Eye tracker zien die ze op het kantoor hadden staan maar ook de sensoren die hersenactiviteit kunnen meten kwamen aan bod. Deze worden gebruikt om pijnpunten in een proces te meten.

Ze kunnen meten als iemand gefrustreerd is. Of juist enthousiast.
Het was weer een inspirerende middag, ben benieuwd wat ze volgende week bij Q42 voor ons in petto hebben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

blog_comment_title

blog_comments_title