bgimage

Generatie Z : het gespannen prototype van de digitale mens

Marijn Willemse op 16 juni 2013 CMD, Communicatie, Technologie

Ben je geboren tussen 1995 tot 2010? Heb je je eerste woorden Engels spelenderwijs geleerd met je Game Boy en had je op de basisschool al een mobieltje gekregen van je ouders? Heb je de overgang van MTV naar YouTube meegemaakt? Heb je profielen gehad bij Hyves én Facebook? Dan mag je jezelf rekenen tot generatie Z. Je groeit op in een digitale wereld. Hoewel de babyboomers, generatie X en generatie Y je voorgangers zijn in het ontwikkelen en adopteren van het informatietijdperk, ben jij de ultieme digital native. Je hebt nooit anders gekend.

Marijn Willemse is eerstejaars student bij CMD Breda en schrijft voor avanscmd.nl een reeks columns over zijn eigen generatie: de digital native, oftewel generatie Z. Dit is zijn eerste column in de reeks.

Generatie Z komt veelal uit kleine, welvarende gezinnen. Ze komen als tiener niks tekort en hebben meer gadgets in hun zak dan hun skinny jeans toelaten. Ze krijgen de kans om op te groeien als nieuwerwetse mensen. Mensen die vragen sneller door Google beantwoord krijgen dan door hun buurman. Het is een veelbelovende tijd om in op te groeien. Het mes snijdt echter aan twee kanten.

Laatst zat ik in een vliegtuig naar Eindhoven. Naast me zat een jong meisje op haar laptop tegelijkertijd een film te kijken en een game te spelen, compleet afgesloten van de wereld om haar heen. Dat is typisch gedrag van iemand uit generatie Z. Al vroeg leren ze dat afleiding makkelijk te vinden is in digitale devices. Kijken op je mobieltje als het even saai is, of wanneer er een ongemakkelijke stilte valt. Dat zie ik veel te vaak, ook bij mezelf. Maar ach, het kost geen moeite en het geeft voldoening.

Generatie Z is van kinds af aan verzadigd met informatie en communicatie, dat geeft ze een voorsprong in de ontwikkeling. De tijden zijn echter veranderd. Met een diploma kom je ver, maar een baan krijgen is geen zekerheid. De belofte is te vaag voor generatie Z. Presteren op school is voor hen geen prioriteit meer, en met al die trillende, bliepende en flitsende apparaten om ons heen wordt het steeds moeilijker om de aandacht erbij te houden. We worden constant verleid naar de digitale wereld. Een wereld zonder verplichtingen waar alles tien keer zo snel gaat.

Door de ontwikkelingen in de media is het tempo van de samenleving erg hoog. De eerste generatie die daarin opgroeit, kampt met onrust. Men neemt zelden meer de tijd om even niks te doen. Er komt geen einde aan de prikkels. Escapistisch misbruik van gadgets is een zichtbaar gevolg daarvan. Het is een triest beeld om in een openbare ruimte iedereen naar een scherm te zien staren. Generatie Z zou eens wat meer naar zichzelf mogen kijken in plaats van naar zijn Facebookprofiel.

Mindfulness, ook wel aandachttraining genoemd, is een vorm van meditatie waarin men zich traint in het bewustzijn van de sensaties en situaties van het moment. Deze methode zou volgens mij het emotionele welzijn van generatie Z kunnen opknappen. We gaan een periode tegemoet waarin kinderen in een intens stimulerende omgeving opgroeien. Les krijgen in mindfulness zou voor deze generaties misschien wel net zo belangrijk kunnen zijn als gymnastiek.

blog_comment_title

blog_comments_title