bgimage

Famous Deaths genomineerd voor Art and Olfaction Award

Nienke Huitenga op 26 maart 2015 Design

Famous Deaths, de installatie waarin je de laatste momenten van beroemdheden ruikt, maakt internationaal naam. De installatie haalde internationaal de media, is momenteel in Duitsland te zien en is nu genomineerd voor de Art and Olfaction Award. Famous Deaths is een project van docenten en studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design van Avans Hogeschool.

De genomineerden voor de Art and Olfaction award zijn donderdag 26 maart bij kunstgeurbeurs Esxence in Milaan bekend gemaakt. De prijsuitreiking vindt op 17 april plaats bij het Goethe instituut in Los Angeles. Famous Deaths is genomineerd in de categorie ‘SADAKICHI AWARD FOR EXPERIMENTAL SCENT’. Deze prijs eert artistieke en experimentele toepassingen van geur buiten de parfumindustrie. De ceremonie vindt op 17 april plaats in Los Angeles.

Famous  Deaths is tot 2 augustus te ervaren in de tentoonstelling ‘Es liegt was in der Luft! Duft in der Kunt’ (There is something in the air! Scent in art) in Museum Villa Rot in Burgrieden-Rot (Duitsland). Deze tentoonstelling presenteert installaties van international gerenomeerde kunstenaars die geur en het reukzintuig gebruiken in hun kunst. Kunstenaar zijn onder meer: Peter De Cupere (B) / Ayse Erkmen (TUR) / Helga Griffiths (D) / Job Koelewijn (NL) / Gayil Nalls (USA) / Ernesto Neto (BRA) / Klara Ravat (SP) / Christine Söffing (D) / Maki Ueda (JPN) / Clara Ursitti (CAN) / Luca Vitone (I)

Famous Deaths is een installatie waar je per persoon in stapt. Liggend in een mortuariumkist ruik en hoor je het laatste fatale moment op een zo nauwgezet mogelijke manier. De sterfmomenten van vier beroemdheden zijn te beruiken: JFK, Kaddafi, Lady Di en Whitney Houston. In de installatie over JFK ruik je de herfstwind, het gras, het leer van de stoelen, het parfum van Jackie, een uitlaatwalm vermengd met de misschien ietwat muffe geur van de limousine en uiteindelijke de penetrante, metalige geur van bloed, van hersenen, van kruitdampen.

Het ontwerpteam van Famous Deaths ontwierp hiervoor een zogenaamde ‘geurprinter’ waarmee de geuren gecontroleerd verspreid kunnen worden. De distributie en vooral de afzuiging van de vervuilde lucht wordt gereguleerd door middel van een computer programma, metalen blikken met gearomatiseerde lucht, kleine buizen met geur en frisse lucht en een luchtcompressor. Dankzij deze technologie is het mogelijk om de geuren perfect te doceren, timen en af te zuigen. Waardoor een gecontroleerde ervaring ontworpen is.

Famous Death is ontwikkeld in het kader van het onderzoeks en ontwerpproject Sense of Smell. Sense of Smell is een co-creatie project waarbij docenten en studenten samengewerkt hebben binnen het onderzoeksthema geur.  ‘Geur is een heel sterk communicatiemiddel. Je eerste impuls is handelen, pas later komt het nadenken. Dat is dus heel anders dan hoe bijvoorbeeld je ogen werken’, legt docent Frederick Duerinck uit. ‘Maar toch speelt het in de communicatie altijd een onbelangrijke rol. Wij zijn samen met studenten concepten gaan ontwerpen om te communiceren door middel van geur.’ Met uiteenlopende nieuwe geur toepassingen op het gebied van communicatie, technologie, design, food, veiligheid, gezondheidszorg, prikkelende gedachte-experimenten en kunstprojecten als resultaat. Binnen het project co-creëerden ze verschillende geurbelevingsconcepten zoals hybrid body jewelry, crowd sensing en een museum van bedreigde geuren. De resultaten en inzichten van het Sense of Smell onderzoek zijn vertaald naar een SENSE OF SMELL BOEK waarin de concepten en projecten en essays van toonaangevende (geur)ontwerpers, wetenschappers en kunstenaars zijn samengebracht. Dit boek is uitgegeven door TEC Books.

blog_comment_title

blog_comments_title