bgimage

Facebook, politiek en de echokamer

Suzanne Hage op 21 december 2016 CMD, Communicatie, Interactie, Media, Technologie

Zoals iedereen nu wel weet, laat de Facebook-nieuwsoverzichtspagina meer zien van wat de gebruiker wil zien of waar de gebruiker vaak op reageert. Vele mensen geloven ook dat dat zijn invloed heeft gehad op de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen. 

 

Dit komt omdat een significant aantal mensen Facebook gebruiken als hun primaire nieuwsbron en de gepostte berichten niet worden gecheckt op waarheid of fantasie. Er worden weinig tot nauwelijks artikels getoond die een ander standpunt bevatten dan dat van de Facebook-gebruiker in kwestie. Dit fenomeen heeft onder andere de naam 'echokamer' gekregen. 

Facebook past zich slim aan aan wat de gebruiker kan waarderen, op welk niveau dan ook, en wat tegelijkertijd voor Facebook geld verdient. Een nieuwssite staat hier haaks op, want ze personaliseren de waaier aan artikelen niet aan de standpunten van de gebruiker en nieuwssites worden scheef aangekeken als ze niet de bronnen checken die werden gebruikt. Facebook bevestigt hetgeen de gebruiker al denkt. Dat zorgt voor politieke polarisering aangezien ook het politieke nieuws primair van Facebook wordt gehaald door bepaalde gebruikers.

Er is geen censuur voor gefantaseerd nieuws. Vijf tot tien jaar jaar geleden was alles aan Facebook een ideaal algoritme, want toen werd het sociale medium gebruikt voor subjectief nieuws namelijk dat van vrienden en familie.

Facebook is een openbare dienst geworden en zou zijn voorbeeldfunctie proactief moeten opnemen.

 
blog_comment_title

blog_comments_title